La mayor preocupación en la institución escolar es el control. Lo más importante es que los alumnos permanezcan todos juntitos en un mismo lugar para recibir ese conocimiento dado por el maestro que es quien domina ese sitio.
Los alumnos tienen su propio espacio también dentro del aula, su mesa y su silla.
El niño se ciñe a lo que le permiten hacer, vive en una pequeña jaula en la cual está limitado.
El orden es esencial, que el alumno sepa cual es su espacio es una de las mayores necesidades para el maestro.
Ellos tienen su espacio y el maestro otros.
Su clase es el lugar donde se recibe todo y fuera de ahí no hay más. Ven ese lugar cerrado como la principal y única fuente de conocimiento e información.
El alumno va a aprender allí, pero ¿solo allí? Es un error tan evidente que lo aceptamos callados y lo asumimos como lo natural y lo mejor para todos.
Fuera, donde no hay jaulas, hay matemáticas, lengua, conocimiento del medio, historia, música, arte... fuera es donde está el mayor conocimiento que podemos tener.
Cuando el alumno experimenta, crea, inventa, comete errores, se enfada, ríe... en el exterior de su jaula escolar, se empapa de un conocimiento inmediato por sí mismo.
Deja de ser el pajarito al que dan de comer y beber en un cuenco azul y blanco.
Rompen con el control, con el silencio, con el espacio y simplemente aprende en un contexto rico.
Así, si usamos otros espacios que no sean las aulas para aprender con los alumnos siempre tendremos que escuchar la crítica negativa de que es perder el tiempo en organizar, en controlar... el alumno siempre queda al margen. Se antepone la comodidad, lo fácil. Gana la batalla el mantener el orden.
2 comentarios:
Dear Friend
It's nice for me to have found this blog of yours. I read and saw what I could, my time is short.
I sure hope and wish that you take courage enough to pay me a visit in my PALAVROSSAVRVS REX!, and plus get some surprise with my work there. My blog is so cool! Don't think for a minute that my invitation is spam and I'm a spammer.
I often come across with so good but lonely blogs in my friendly random search,
my search for a public that may like or love what I POETRY write and also CHRONICLE,
among other types of Artistic Texts: we all search HAPINESS and JOY, don't we?
Well I'm realy happy to have found YOU.
I've learned and seen a lot after much more than 10.000 blogs I've visted in the late three months.
And I will, like Titanic's Kate, keep on and on and on and, like the song, feel that I 'Still haven't found what I'm looking for'.
When you come and visit me feel free to comment as you wish and, TOGETHER, let's make blogguing universal,
realy universal, as well all the essential causes that bring us all together by visiting, helping and loving one another this GENTLE way.
Let me tell you that some I visit feel invaded and ofended that I present myself this way in their blogs
and rudely insult me back or post a mockery post on me.
Some think I'm playing the smart guy who wants to profit in some way from (and with) others curiosity and benevolence.
Some simply ignore me.
Some aknowledge that It's most important we all take notion that there's milions of us bloguing arownd the world
and thus vital any kind of awareness of eachother such as I believe
this my self-introduction card and insert apeal brings in.
May you be one of those open and friendly spirits.
Don't feel obliged to come and visit me.
An invitation is not an intimation.
I think that in the end it's to UNITE MANKIND that we became bloggers!
When in my blogg don't see language as an obstacle but as a challenge
(though you can use the translater BabelFish at the bottom of my page!)
and think for a minute if I and the rest of the world are not expecting something like a broad cumplicity that you're a part of.
Remenber that pictures talk also and I have de most delicious ones.
I Hope this message of mine had helped you in some way.
See you soon, MY FRIEND.
May the LORD bless our HEARTS and fill them with PEACE AND MOTIVATION
to endure our Lives the best way we can.
A FRIEND
joshua
De acuerdo. Utilizas un lenguaje propio. y el argumento vamos a incorporarlo al debate.
Publicar un comentario